‘REDDERS OP ZEE‘ Deze tentoonstelling is op vrijdag 19 april geopend door Peter van de Meerakker. Lees hierover een leuke verslaggeving van Ingeborg Baumann, redacteur van de Jutter/Hofgeest. https://www.jutter.nl/redders-op-zee-stoere-mannen-en-vrouwen-om-trots-op-te-zijn/

NIEUWE AUDIOTOUR
Geen saaie of slaapverwekkende stemmen, maar Brigitte Kaandorp, Jack Spijkerman, Hans Klok, Olga Commandeur, Pieter de Waard en Cor Oudendijk zijn te horen, BNers met een bijzondere band met IJmuiden. Brigitte Kaandorp neemt de bezoekers vanaf de receptie mee op een historische luistertour door 3 zalen. De anderen vertellen een memorabel scheepsverhaal waarvan de modellen te zien zijn in het museum.

Alle verhalen zijn met een smartphone met koptelefoon of oordopjes (meebrengen!) te beluisteren door een qr code te scannen bij het object.

OPENING TWEE NIEUWE JUBILEUM TENTOONSTELLINGEN

Donderdag 7 oktober luidden Florian Vreeburg, directeur van de KVSA, en Miklas Dronkers, directeur van Crown Van Gelder, ieder een bijzondere bel voor de opening van twee nieuwe tentoonstellingen ‘IJmuiden van badplaats tot cruiseport’ waarin speciaal aandacht voor het 145-jarig bestaan van de KVSA en ‘125 jaar papier maken in Velsen-Noord’, een hommage aan het sociale leven rondom de papierfabriek van Crown van Gelder. (foto Ko van Leeuwen)

Opening tentoonstelling KVSA en Crown-Van Gelder, Zee- en Havenmuseum, IJmuiden (FotoKvL/07-10-2021)

OPENING VASTE TENTOONSTELLING INDUSTRIEZAAL

Vrijdag 2 juli is de vernieuwde Industriezaal geopend door wethouder Floor Bal. In de Industriezaal is een nieuwe, permanente, tentoonstelling te zien over het ontstaan en de ontwikkeling van industrieën in Velsen zowel langs het kanaal als in de havens. Een ontwikkeling ontstaan sinds en door de opening van het Noordzeekanaal in 1876.. Aan de hand van tijdlijnen en veel foto’s is te zien hoe industrieën als visserij, papier, keramiek en staal zich hier al vroeg vestigden en waarvan vele bedrijven nog steeds van groot economisch belang zijn voor de regio. Ook vormen zij samen de markante en imposante skyline langs het kanaal.
Blikvanger van deze tentoonstelling is een maquette van de eerste zes kilometer van het kanaal. Dit is het stuk dat met schop en kruiwagen is uitgegraven door de kanaalgravers, waarvan het verhaal centraal staat in het museum. Deze maquette is aan het museum geschonken door het Amsterdamse Scheepvaartmuseum. Nieuw is ook een film die het museum heeft laten maken van dit gedeelte van het kanaal in vogelvlucht. Deze film zal permanent draaien in de Industriezaal. Foto’s Ko van Leeuwen.

OPENING TENTOONSTELLING ‘SAIL IJMUIDEN’

Met het luiden van de bel hebben Florian Vreeburg, directeur van de K.V.S.A. IJmuiden, en wethouder Jeroen Verwoort, vrijdag 3 juli de tentoonstelling SAIL IJmuiden geopend. Voorafgaand hieraan spraken voorzitter van het museum, Cor Oudendijk, Florian Vreeburg en Jeroen Verwoort. Iedereen is verheugd dat het museum na 3 maanden sluiting weer open is voor publiek en dat met deze tentoonstelling de ‘tall ships’ in de vorm van ‘small ships’ toch in IJmuiden te zien zijn deze zomer. Deze tentoonstelling loopt t/m 31 oktober.

DAGPRIJSVRAAG ZEE- EN HAVENMUSEUM

Het IJmuider Zee- en Havenmuseum is vanaf 1 juli op woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag weer open.
Om toch betrokkenheid te houden met het publiek plaatste het museum de afgelopen maanden iedere dag op het Instagram en op het Facebook account ZEEHAVENMUSEUM onder de titel DAGPRIJSVRAAG een foto van een object uit het museum met een vraag en daags erna een foto met tekst en uitleg. Inzenders van de juiste oplossing maakten iedere dag kans op een entreekaart voor het museum. Nu het museum weer open is, hopen we dat alle volgers van de DAGPRIJSVRAAG in het museum de objecten komen bekijken.

Feestelijke opening tentoonstelling ‘Willem Eerland met schepen in IJmuiden
Vrijdag 14 februari heeft mevrouw Josien Damen onder grote belangstelling met het luiden van de bel de tentoonstelling ‘Willem Eerland met schepen in IJmuiden’ geopend. Voorafgaand aan de opening spraken zowel Josien Damen als Cor Oudendijk (voorzitter van het museum) hun bewondering en waardering uit over het werk van Willem Eerland. Deze tentoonstelling is te bezichtigen tot medio juni.
Op de foto: Josien Damen, Willem Eerland (links) en Cor Oudendijk, voorzitter van het museum (midden).

Jubileumprijsvraaguitslag december
De winnaars van de jubileumprijsvraag van de maand december zijn bekend:
Een museumarrangement voor 15 personen (entree, rondleiding van 1 uur, koffie/thee bij binnenkomst en drankje na afloop) – is gewonnen door Lex Verdam uit Hoofddorp.
Kunstwerken van Dick Holzhaus: Carla Kloosterhuis uit Velsen-Zuid en A. Bleeker uit Santpoort-Noord. Cadeaubonnen van E.P. Tol: J. van der Vegte uit Santpoort-Noord en Annemiek de Haas uit IJmuiden. Cadeaubonnen Van der Heijden Reclame: Frank Cornet uit Santpoort-Zuid en Isabella Schouws uit Heemskerk. Een cadeaubon Van Es Catering: Tineke Leijen uit IJmuiden.
Prijswinnaars krijgen bericht van het museum. Met dank aan alle sponsors van de prijzen van de jubileumprijsvraag.

Vrijdag 27 september heeft wethouder Floor Bal onder grote belangstelling twee nieuwe tentoonstellingen geopend: ‘Wederopbouw Velsen’ en ‘ZO BLAUW door Hans van der Wiele’.
Na het welkom door Cor Oudendijk, voorzitter van het museum, en een klinkend woord van Floor Bal, spraken ook Gabriel Verheggen van het ABC Architectuur Centrum Haarlem en Hans van der Wiele.
Daarna opende Floor Bal door het luiden van de scheepsbel officieel de tentoonstellingen.
Op de groepsfoto vanaf links: Floor Bal, Gabriel Verheggen, Marcel Mulder (samensteller van het boekje Monumenten van IJmuiden), Willemina Oostenrijk, curator van het museum, Cor Oudendijk en Hans van der Wiele.

De foto’s zijn gemaakt door Ko van Leeuwen.

______________________________________________________________________________________

EERDERE NIEUWSBERICHTEN