Vikingbank IJM183, schip – bemanning – Tweede Wereldoorlog

De Tweede Wereldoorlog heeft een grote invloed gehad op de Nederlandse vissersvloot en visserij. Voor velen een onbekend verhaal.

IJM183-Vikingbank tijdens WOII

Willem Gravemaker vertelt aan de hand van veel foto’s en uniek filmmateriaal de lotgevallen van de stoomtrawler IJM 183 – de Vikingbank. Dit schip heeft van 1938 tot 1958 gevaren onder schipper Leen Gravemaker, een neef van Willem, en ook de meeste jaren met een vaste bemanning.

Toen Willem Gravemaker een schilderij kocht met een afbeelding van de Vikingbank is hij zich gaan verdiepen in de geschiedenis van het schip. Hij vertelt het verhaal vanaf het in de vaart komen in 1938 tot aan de uiteindelijke sloop in 1966.

Vikingbank (rechts) met Deens vissersschip

Naast de visvangst heeft de Vikingbank, net zoals vele andere Nederlandse vissersschepen, in en na de Tweede Wereldoorlog dienstgedaan als hulpmijnenveger. Na de overgave van Nederland in mei 1940 wist het schip te vluchten naar het Verenigd Koninkrijk, waar het schip nog datzelfde jaar werd gevorderd en omgebouwd tot hulpmijnenveger. Als mijnenveger voerde het schip veegoperaties uit in de Britse wateren. Het schip werd in augustus 1944 uit dienst gesteld en keerde in 1945 terug naar Nederland. In Nederland werd het schip toegevoegd aan de mijnendienst en gebruikt om munitie te dumpen.

In 1946 werd het schip definitief uit dienst gesteld en teruggegeven aan de eigenaar waarna het weer dienst ging doen voor de visvangst. Unieke filmbeelden laten het dagelijkse leven aan boord zien, van wat de pot schaft tot hoe het er aan toe ging tijdens ruw weer.

Hier kunt u reserveren

Praktische informatie

· Om de lezing te kunnen bezoeken dient u óók een entree voor het museum te betalen;

· Zowel voor de lezing (€5,-) als de entree (museumkaart geldig) betaalt u bij binnenkomst in het museum;

· De lezing vindt plaats in het museumcafé en is inclusief een kopje koffie/thee;

· Het museum is van 13.00 tot 17.00 uur geopend;

· De lezing begint om 14.00 uur;

· In de straten rondom het museum is voldoende gratis parkeerruimte voor auto’s;

· Fietsen kunnen op het museumterrein in de fietsenstalling geplaatst worden;

· In de filmzaal wordt de film ‘Vergeten inzet’ over de Nederlandse visserij tijdens de oorlog gedraaid.