‘KOOPVAARDIJ EN VISSERIJ 75 JAAR BEVRIJD’

De opening van deze tentoonstelling stond gepland voor vrijdag 27 maart, maar werd vanwege de coronacrisis afgeblazen. Om dit indrukwekkende eerbetoon aan de Nederlandse opvarenden van de koopvaardij en de visserij in WOII toch recht te doen, zal de tentoonstelling na heropening van het museum nog geruime tijd te zien zijn voor het publiek. Op dit moment is er echter nog geen duidelijkheid vanaf wanneer dat mogelijk zal zijn.

Een vergeten zeemansgeschiedenis
De zware ontberingen en de grote verliezen die de bemanningen van onze koopvaardij en visserij in de Tweede Wereldoorlog hebben geleden, zijn bij het grote publiek vrijwel onbekend. Ter gelegenheid van ‘Velsen 75 jaar bevrijd’ brengt het IJmuider Zee- en Havenmuseum een eerbetoon aan alle opvarenden met een tentoonstelling waarin deze vergeten zeemansgeschiedenis in beeld wordt gebracht.
Tijdens de Duitse inval op 10 mei 1940 bevindt het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot zich buitengaats. Daarnaast weet ook nog een groot aantal vissersschepen op het laatste moment te ontkomen. Door het instellen van de vaarplicht op 6 juni 1940 werden al deze zeelieden ongewild onderdeel van de oorlog. De vissersschepen werden ingezet als mijnenveger, de koopvaardij voor het vervoer van troepen en materieel. Meer dan drieduizend opvarenden kwamen om.

Gedurende deze tentoonstelling zal in de filmzaal van het museum een film worden vertoond over de vergeten inzet van de visserij in WOII. Enkele, inmiddels hoogbejaarde, (IJmuidense) overlevenden komen in beeld met hun aangrijpende verhalen. Daarnaast wordt op zondagmiddagen een film over de koopvaardij in WOII vertoond. Vanwege te verwachten beperkende coronamaatregelen zal inschrijven voor deze film via de website noodzakelijk en verplicht zijn (vol is vol). Het museum adviseert voor beide films een kijkwijzer van 12+.
De tentoonstelling is mede gefinancierd door Provincie Noord-Holland.