Dat onze koopvaardij in WO II zware offers heeft gebracht, is altijd onderbelicht gebleven. In een aangrijpende film laat het IJmuider Zee- en Havenmuseum de verhalen zien en horen van de verschrikkingen die de bemanningen van onze koopvaardijschepen tijdens de oorlogsjaren hebben ondergaan.

Op 6 juni 1940 werd de vaarplicht afgekondigd: met één pennenstreek werden daarmee alle koopvaardijschepen buiten bezet Nederland toegevoegd aan de geallieerde krijgsmacht ter zee.
Deze zeelieden waren nu ‘civiele’ frontsoldaten’ en dienstweigeren zou landverraad zijn. In de konvooien over de Atlantische Oceaan werden de schepen jarenlang geteisterd door Duitse onderzeeërs met torpedoaanvallen, vanuit de lucht door bommenwerpers en dichter bij Europa was er altijd de angst voor mijnen. Op de Pacific werden zij gebombardeerd en beschoten door de Japanners. Bijna de helft van onze schepen gingen verloren en meer dan drieduizend opvarenden kwamen om.

In deze film komen enkele, inmiddels hoogbejaarde, overlevenden aan het woord en vertellen hun indrukwekkende verhalen. Helden die nooit vergeten mogen worden en ons respect verdienen. Deze film is door het museum samengesteld uit de documentaire ‘een vergeten zeemansgeschiedenis’ van Goert Giltay eerder uitgezonden door het programma Andere Tijden.

Op de zondagen in augustus en september 2020 wordt deze film om 15.30 uur in onze filmzaal gedraaid.
De toegang tot de film zit in uw entreekaartje voor het museum, maar in verband met het beperkte aantal plaatsen in de filmzaal, heeft u alleen toegang wanneer u vooraf via onderstaande knop heeft gereserveerd.

Reserveren is verplicht en kan via deze knop.

Ook voor de filmzaal zijn de RIVM regels en de museumspelregels van toepassing. Hier kunt u deze alvast doornemen. Het museum adviseert een kijkwijzer van 14+.