Tor Anglia

De in de sluis van IJmuiden vastgelopen Zweedse veerboot “Tor Anglia”. De passagiers worden met ladders van de brandweer van boord gehaald. 

Dat ongeval met de Tor Anglia is gebeurd in 1976.

Ze waren niet vergeten de stabilisatoren naar binnen te halen, maar deze zijn in de middensluis uitgedraaid.
De middensluis heeft op de waterlijn vlotten welke in lijn liggen met de in en uitvaart opening, waar de deuren dus in zitten

Onder die vlotten is dus een ruimte naar de muur van ca. 1,5 meter.
Waarom en wie die stabilisatoren heeft uitgedraaid is nooit precies bekend geworden, maar dit moet in de machinekamer gebeurd zijn.
Men had toendertijd het voornemen de Europese bemanning door Philipijnen te vervangen (hetgeen ook gebeurd is) en men vermoedde, dat toen de stabilistoren opzettelijk zijn uitgedraaid om een daad te stellen.

Bij het passeren van de binnendeur werden deze dus afgerukt en ontstond aan beide zijden een flink gat.

Het geluk was, dat aan de binnenzijde een supplier lag te wachten om de sluis binnen te varen, na het uit varen van de Tor Anglia. Deze supplier heeft gelijk zijn neus tegen de Tor gezet en hem in de dijk gedrukt.
De passagiers zijn toen met behulp van de ladderwagen van de brandweer van boord gehaald.

Duikers hebben vanmiddag vastgesteld, dat het lekstoten van het passagiersschip Tor Anglia
is veroorzaakt door het door de romp slaan van een stabilisatorvin. Tijdens de reis zijn de vinnen niet gebruikt, aldus de directie van de Tor-line. Bij het verlaten van de sluis moeten de vinnen op nog onverklaarbare wijze zijn uitgestoken. Een menselijke vergissing is niet begaan, volgens de kapitein. Alleen de mogelijkheid van een mechanische storing blijft dan nog over.
De Tor Anglia was met 600 passagiers
op weg van het Britse Immingham
naar Amsterdam. Bij het uitvaren van
de middensluizen in de ingang van het
Noordzeekanaal liep het 7000 ton metende passagiersschip plotseling vast
en begon slagzij te maken. In het
voorschip ter hoogte van hulpmachines bleek een groot gat te zijn ontstaan. Zaterdagavond stonden zowel
machinekamer als pompkamer onderwater.

Onmiddellijk werd aan de passagiers
opdracht gegeven het schip te verlaten, hetgeen in alle rust gebeurde.
De passagiers, voor het merendeel
Britten, verklaarden nauwelijks iets
van de schok gemerkt te hebben. Zij
zijn met bussen naar Amsterdam gebracht waar voorbereidingen werden
getroffen zodat de dagjesmensen zar
terdagavond nog met een schip van


Northsea Ferries terug konden varen.
Twee passagiers werden door een val
van een trap licht gewond en een derde liep een shock op.
Zeven sleepboten hielden het schip
gisteravond laat tegen het talud aan
de zuidkant van het Noordzeekanaal
gedrukt, vlak achter de middensluizen.
De Tor Anglia voer voor de Zweedse
Tor Line die het schip vorig jaar
echter al aan de Italiaanse Trans Tirreno Express in Cagliari verkocht. In
afwachting van de ingebruikneming Onmiddellijk werd aan de passagiers
opdracht gegeven het schip te verlaten, hetgeen in alle rust gebeurde.
De passagiers, voor het merendeel
Britten, verklaarden nauwelijks iets
van de schok gemerkt te hebben. Zij
zijn met bussen naar Amsterdam gebracht waar voorbereidingen werden
getroffen zodat de dagjesmensen zar
terdagavond nog met een schip van
van de nieuwe Tor Scandinavia, die
op 17 april voor het eerst in Amsterdam wordt verwacht, werd het schip
nog enige tijd gecharterd. Zowel de
kapitein als het merendeel van de bemanning zijn Italianen. Het schip is
tien jaar oud.

Onmiddellijk werd aan de passagiers
opdracht gegeven het schip te verlaten, hetgeen in alle rust gebeurde.
De passagiers, voor het merendeel
Britten, verklaarden nauwelijks iets
van de schok gemerkt te hebben. Zij
zijn met bussen naar Amsterdam gebracht waar voorbereidingen werden
getroffen zodat de dagjesmensen zar
terdagavond nog met een schip van

Van 20 maart 1976 tot 23 maart 1976 waren de “Titan”, “Cycloop”, “Nestor” en “Krab” betrokken bij de berging van de “Tor Anglia”(1966 – 7.338 Brt.) die in de sluis van IJmuiden lek was geraakt en snel daarna slagzij begon te maken.

De Tor Anglia is nog steeds in de vaart als Baia Sardinia op de route Sardinie en ik dacht Napels en ze heeft in 1993 een totale refit gehad.

Bronnen: commons.wikimedia.org, beeldbanknh.nl, bureauwijsmuller.nl, kombuispraat.com, maritiemdigitaal.nl