'100 jaar staaltransport in de IJmond'

In september 1918 werd de Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken N.V. opgericht.

Als locatie werd gekozen voor IJmuiden vanwege de goede ligging aan zee en het nieuwe Noordzeekanaal. Op 28 juli 1923 kwam het eerste vrachtschip ‘de Oosterland’ aan met steenkolen voor de Kooksfabriek. Vanaf dat moment is de ontwikkeling van en rondom dit staalbedrijf heel hard gegaan. Tot op de dag van vandaag is het bedrijf voor de regio IJmond en ver daarbuiten van groot in economisch belang, maar ook beeldbepalend. 

Met beeld en geluid laat het museum zien wat er allemaal komt kijken bij de logistiek rondom het staalbedrijf. De aanvoer van grondstoffen, zoals kolen, ertsen, kalksteen, en de afvoer van staal in rollen of platen vereist een geweldige organisatie en inzet. Van planning op kantoor tot afhandeling in de havens. Iedere schakel telt. Ook op het terrein zelf is de manier van opslag en het transport van materialen tussen de diverse locaties een logistiek hoogstandje. Niet alleen de wijze van transport per schip, trein of vrachtwagen, maar ook de mankracht daaromheen, waaronder stuwadoors (de laders en lossers) en kraandrijvers, komen in deze expositie in beeld.

Het museum geeft met deze expositie de aftrap van een reeks van activiteiten in het kader van '100 jaar staal in de IJmond'. Een aantal musea en culturele instellingen uit de regio vieren samen met Tata Steel dit jubileumjaar. Het Zee- en Havenmuseum richt zich met deze expositie op het transport in, bij, naar en van het staalbedrijf. 

Foto: 1954: Het lossen van gietelingen